AllseasAfgelopen zomer werd ik door NetworkPeople gevraagd of ik voor Allseas mee kon varen met hun nieuwe megaschip Pioneering Spirit ter ondersteuning van het netwerk aan boord. Ik had al gehoopt dat die vraag zou komen en heb dus ook meteen ja gezegd.Niet alleen is het altijd wel leuk om eens ergens anders in de keuken te kijken, deze keuken bevindt zich ook nog eens aan boord van het grootste schip ter wereld!

Met een lengte van 382 meter en breedte van 124 meter heb je overigens niet eens meer het gevoel dat je aan boord van een schip bent.
Afhankelijk van waar je je aan boord bevindt waan je je het ene moment in een kantoor, het andere moment in een hotel, en vervolgens weer op een fabrieksterrein.

De Pioneering Spirit is hoofdzakelijk ontworpen voor het verwijderen of plaatsen van platformen op zee maar is ook geschikt voor het leggen van pijpleidingen. Industriele automatisering speelt daarbij een cruciale rol, maar ook kantoor automatisering is tegenwoordig niet meer weg te denken aan boord van schepen. Zeker niet in een omgeving als deze. Met zo’n honderd switches, meerdere routers en firewalls, honderden camera’s, IP telefonie, en diverse servers is er meer aan boord dan in menig kantoor aanwezig is.

De grootste uitdaging aan boord is echter niet het draaiende houden van dit netwerk maar het verzorgen van een goede verbinding met de buitenwereld.Hoewel het schip autonoom kan werken is er natuurlijk behoefte aan communicatie met het vaste land. En dat is zelfs in deze tijd nog niet altijd vanzelfsprekend. Als de Pioneering Spirit zich in de haven bevind heeft het weinig moeite een 100Mbps straalverbinding volledig te benutten. Dit is ook niet zo vreemd als je je bedenkt dat er naast het zakelijk verkeer ook internet aangeboden wordt aan de crew. En met een capaciteit voor 571 personen loopt dat verkeer snel op.

Voor communicatie op zee was een satelliet verbinding voorzien welke gebruikt maakt van de Ku band. De beschikbare bandbreedte op deze frequentie is echter beperkt tot 4Mbps down en 2Mbps up. Na een succesvolle test met de nieuwere en aanzienlijk snellere Ka band is besloten die techniek ook aan boord van de Pioneering Spirit te gebruiken.
Door deze upgrade werd een verbinding gerealiseerd van 40Mbps down en 6 Mbps up. Met deze snelheden en toepassing van Quality of Service hadden we een goed werkbare verbinding waarbij ook we ook nog eens de crew nog tevreden konden houden.

Een nadeel bij satelliet verbindingen is echter wel dat de snellere systemen door het gebruik van hogere frequenties ook gevoeliger zijn voor weersomstandigheden. De Ka band bleek in de praktijk ook duidelijk gevoeliger dan de Ku band. Tijdens de eerste trip is het door provider issues en weersomstandigheden een paar keer voorgekomen dat de Ka band niet beschikbaar was.
Door tijdens deze verstoringen automatisch terug te schakelen op de Ku band was toch hoge uptime verzekerd. Om de produktie op die momenten niet te verstoren was het dan wel noodzakelijk het crew verkeer af te sluiten.In het gekozen ontwerp gebeurde ook dit automatisch. Al met al was het dus een geslaagde test met als nadelige uitkomst dat onze aanwezigheid bij de tweede trip niet meer nodig was.

Erik Braat